Blog

Continulicht voor foto- en videografie en film - deel 1

Introductie en halogeenlicht

Met ISO-waarden tot in de miljoenen, een 4K-filmfunctie en tientallen megapixels, vormen moderne camera's een krachtiger instrument dan ooit. De kracht van traditioneel flitslicht is dan ook geen vereiste meer voor goede studiofoto's, waarmee de deur naar continulicht is geopend. Maar wat zijn precies de voordelen, welke soorten zijn er en wat moet je weten voordat je in de wereld van deze constante lichtbron stapt? BBP Light helpt je op weg met deze driedelige blogpost over de verschillende voordelen, lichttypes en merken.

Het verschil tussen continulicht en flitslicht is simpel: waar flitslicht maar een fractie van een seconde het onderwerp zeer fel belicht, blijft continulicht constant branden. Hoewel dit licht wat minder fel is, levert het gebruik ervan een aantal belangrijke voordelen op:

Zichtbare resultaten

Wat je instelt zie je meteen: de opstelling is niet alleen voor je ogen zichtbaar, maar tevens op de camera. Bij flitslicht is dit niet het geval en ben je aangewezen op lichtmeters en de optische zoeker om de compositie te bepalen. Continulicht werkt wat dat betreft veel natuurlijker.

Systeemcamera's

Ook banen de zichtbare resultaten de weg vrij voor opkomende systeemcamera's in de studio, (denk bijvoorbeeld aan de steeds populairder wordende Sony A7-serie). Je kunt dan simpelweg de elektronische zoeker van de camera gebruiken, of het lcd-scherm achterop.

Sneller en makkelijker

Veel fotografen geven aan sneller te kunnen werken met continulicht: het verplaatsen van een lichtbron of veranderen van de sterkte is direct merkbaar en daardoor beter in te schatten. Dit maakt het belichten van een onderwerp ook makkelijker, wat voor de beginnende studiofotograaf een groot voordeel kan zijn.

Naast de voordelen zijn er ook een paar kleine nadelen, die vooral verscholen gaan achter het feit dat de lichtbron minder sterk is dan flitslicht. Dit zorgt ervoor dat men vaker moet werken met sluitertijden van rond de 1/60s, in plaats van bijvoorbeeld 1/200s, wat een verhoogd risico meebrengt voor bewegingsonscherpte. Toch valt dit in de praktijk erg mee, zeker bij gebruik van moderne camera-apparatuur.

Geschikt voor video

De filmfunctie wordt op veel camera’s steeds geavanceerder. Denk bijvoorbeeld aan 4K-video of zelfs filmen in raw-formaat. Bij flitslicht valt simpelweg niet te filmen: het licht is van veel te korte duur. Continulicht is juist zeer geschikt voor video-opnames, wat voor veel fotografen aantrekkelijk is, zeker gezien de opkomst van videocontent in het algemeen. Continulicht is wat dat betreft voorbereid op de toekomst.

Halogeenlicht

In deze eerste blogpost bespreken we het veelgebruikte lichttype: halogeenlicht. Wie wel eens een film noir of donkere thriller heeft gezien, snapt meteen het stilistische effect van dit type: het is vaak fel, geeft een warme kleurtemperatuur van rond de 3200 K(elvin) en creëert een sterk contrast van schaduw en licht. Vooral aantrekkelijk is de prijs-kwaliteitsverhouding van de beschikbare armaturen (draagconstructies), wat het onder andere aantrekkelijk maakt voor budgetstudio's. Een nadeel van halogeenlicht is de hitte die het afgeeft: het is daarom vooral geschikt voor grotere ruimtes en de armaturen zijn minder flexibel. In sommige gevallen is koeling van de armatuur nodig, wat hoorbaar kan zijn tijdens video-opnames.


Een voorbeeld van het stilistische effect van halogeenlicht: sterke silhouetten, een groot contrast tussen licht en donker en veel schaduw.

Lowel Rifa eX 55 Kit

Een veelgebruikte kit van hoge kwaliteit is de Lowel Rifa Ex 55, die vooral erg flexibel en makkelijk is om op te zetten. Dit maakt de kit ook erg handig om op locatie mee te fotograferen of te filmen. Bij de kit wordt onder andere een 500W lamp, statief, Rifa Ex 55-armatuur, softbox en draagtas of koffer geleverd. De softbox kan worden gebruikt om het licht minder direct en 'hard' te maken, en meer te verdelen over het model of onderwerp.



Meer informatie…

Dedolight DLH4 Classic

Wie een simpel maar zeer degelijk halogeenarmatuur wil, is bij Dedolight aan het juiste adres. De DLH4 doet al jaren met recht dienst als het 'classic' model: de armatuur is veelzijdig inzetbaar en simpel in de omgang. Er kan een lamp in tot 150W, waarbij de warmte van het licht kan worden ingesteld op 3200 of 3400 K(elvin). Handig is dat de lamp in de armatuur naar voren en achteren kan worden geschoven, wat invloed heeft op de hoek van het licht: deze kan van een kleine spotlight tot een zeer breed licht.



Meer informatie…

Photon Beard Redhead PhotonBeam 800W Kit

Voor het grotere werk komt de Photon Beard Redhead Photonbeam van pas, een halogeenarmatuur met een sterkte tot 1000W. In het geval van de kit krijg je onder andere een complete set met twee armaturen, een 4-weg barndoor om het licht te sturen, twee statieven en een draagtas. Denk er wel om dat de kit weliswaar meer vermogen produceert, maar daardoor ook een stuk heter wordt. Deze is dan ook vooral bedoeld voor grotere ruimtes.



Meer informatie…

In de volgende blogpost gaan we uitgebreider in op twee andere types continulicht: fluorescentielicht en ledverlichting.

Continulicht voor foto- en videografie en film - deel 2

Ledverlichting en Fluorescentielicht

Met ISO-waarden tot in de miljoenen, een 4K-filmfunctie en tientallen megapixels, vormen moderne camera's een krachtiger instrument dan ooit. De kracht van traditioneel flitslicht is dan ook geen vereiste meer voor goede studiofoto's, waarmee de deur naar continulicht is geopend. Maar wat zijn precies de voordelen, welke soorten zijn er en wat moet je weten voordat je in de wereld van deze constante lichtbron stapt? BBP Light helpt je op weg met deze driedelige blogpost over de verschillende voordelen, lichttypes en merken.

Nadat we in de vorige blogpost de voor- en nadelen van continulicht in het algemeen hebben besproken met daarbij het veelgebruikte halogeenlicht, concentreren we ons in de tweede blogpost op led- en fluorescentielicht, die veel gebruikt worden in de studio, maar ook op locatie.

Ledverlichting

Ledverlichting heeft de laatste jaren een opmars gemaakt en is inmiddels het populairste lichttype wat betreft continulicht. De voordelen hebben veel producenten en fotografen overtuigd: zo is er de mogelijkheid om traploos de kleurtemperatuur te veranderen van kunstlicht (2700K) tot daglicht (6500K) en zijn de armaturen gemakkelijk dimbaar. Daarbij produceert een led-armatuur relatief weinig hitte en leent zich daarom tevens voor kleinere studioruimtes. Ook op locatie doet dit lichttype goed dienst doordat het gebruikt kan worden op accu of AA-batterijen.
Naast de voordelen zijn er ook wat nadelen te noemen, die vooral van toepassing zijn op de goedkopere led-armaturen. Van goedkopere led-armaturen is de kleurweergave vaak niet goed en komt het vaak voor dat de led’s overstuurd worden, wat ertoe leidt dat ze niet lang meegaan maar ook de kleur verloopt en vaak worden ze groen. Het is dan ook zaak om bij het investeren te kiezen voor een led-armatuur of led-kit van goede kwaliteit. Bij de aanschaf is het daarom belangrijk om te letten op de TLCI en CRI beoordelingen van het armatuur, die bepalend zijn voor de correctheid van de kleurweergave. TLCI staat voor “Television Lighting Consistency Index” en CRI staat voor “Color Rendering Index”. Waarbij de TLCI een belangrijker uitgangspunt is dan de CRI. Wanneer een led-armatuur een hoge CRI heeft maar een lage TLCI betekend dit dat dit armatuur van mindere kwaliteit is. De TLCI van een armatuur dient in ieder geval  tussen de 85 en 100 te liggen. Wanneer de TLCI lager ligt is het af te raden om dit armatuur aan te schaffen.  Wanneer van een armatuur door de fabrikant geen TLCI waarde meegegeven wordt zal dit eerst gemeten en beoordeeld moeten worden door een professional die hiervoor geaccrediteerd is door Alan Roberts zodat duidelijk wordt of het hier daadwerkelijk over een goed led-armatuur gaat. Deze metingen worden door Alan Robert gepubliceerd op deze website, zodat deze gegevens voor iedereen beschikbaar zijn.  Bij een hoge TLCI waarde is er sprake van een degelijk armatuur en als dan ook nog de CRI goed is dan spreken we van ook een goed led-armatuur!

Rotolight Neo



De Rotolight Neo is een typisch voorbeeld van de veelzijdigheid van ledverlichting. Hoewel je het niet verwacht van een dergelijk klein armatuur is de lichtopbrengst 1077 lux op een meter afstand*, geeft het armatuur een zacht licht met een brede stralingshoek van 50 graden. Vooral de kleurweergave is heel accuraat, met een TLCI- en CRI-score van respectievelijk 97 en 95. De kleurtemperatuur kan traploos worden versteld tussen de 3150 en 6300K via de achterzijde van de armatuur (deze is bi-colour). Tot slot kan de Rotolight Neo worden gemonteerd op een statief of via de hot shoe mount op de camera zelf.


Benieuwd op welke manieren de Rotolight Neo kan worden ingezet? De Britse special effects artist Stefan Lange laat in meerdere YouTube-video’s zien hoe effectief de Rotolight kan zijn op de set; hij gebruikte de NEO in meerdere grote Hollywoodproducties.

(* Gebaseerd op berekeningen van "The Lumen Coalition" waar de afgesproken halogeen standaard is dat 1 Watt 16 Lumen produceert bij 360° stralingshoek. Lux is gemeten bij 4306 Kelvin, de helderheid hangt af van de kleurtemperatuur. De afwijking is +/- 10%)

Meer informatie…

Sumo100+

Voor het zwaardere werk raden we de Sumo100+ aan. Deze geeft maar liefst twaalf keer zoveel licht als de Rotolight Neo bij een afstand van een meter. Het armatuur is verstelbaar tussen de 3000 en 5700K en heeft een uitstekende CRI- en TLCI-score van respectievelijk 95 en 99. Ook kan de straalhoek van het armatuur worden veranderd van 120 tot 60 of 30 graden met een voorzetlens. Tot slot wordt het armatuur passief gekoeld, wat geen geluid produceert. Dit is vooral handig tijdens het filmen.

Meer informatie…

Fluorescentielicht

Fluorescentielicht is populair om meerdere redenen, waaronder de goede prijs-kwaliteitsverhouding en de energiezuinigheid van de lampen. Waar het licht van een halogeenlamp een warme kleurtemperatuur afgeeft, biedt fluorescentielicht de mogelijkheid te kiezen tussen verschillende kleuren licht (2700K, 3200K of 5500K).
Een fluorescentie-armatuur is vaak een constructie van meerdere lampen naast elkaar, die individueel in- of uitgeschakeld kunnen worden. Het armatuur is dan ook vaak dimbaar of juist te versterken door een lamp aan of uit te zetten achterop de armatuur. Een bijkomend voordeel van het gebruik van fluorescentielicht, is dat het niet zo heet wordt als halogeenlicht, wat vooral in kleinere studioruimtes een voordeel is. Wel moet daarbij vermeld worden dat fluorescentielicht van nature minder sterk is dan halogeenlicht.

Kino Flo Diva LITE KIT-D-4-230/STD

Wie binnen en buiten de studio een zeer professionele lichtopstelling nodig heeft, is bij de Kino Flo Diva LITE aan het juiste adres. Dit armatuur verbruikt relatief weinig stroom en biedt ruimte voor vier buizen. Het armatuur wordt inclusief een 2-weg kleppenset geleverd om het licht te sturen. Vanwege het compacte formaat kan deze makkelijk worden meegenomen op locatie en door een ingebouwd dimsysteem is het eenvoudig om de sterkte van het licht aan te passen. Tot slot zijn de lampen ook goed beoordeeld wat betreft kleurweergave, zo beschikt het armatuur over een CRI-waarde van 95 en een TLCI van 97 wanneer gebruikt wordt gemaakt van de Kino Flo buizen.

Meer informatie…

Lowel-Light Caselite 4 Daylite Kit (CF-40CE)
 
Ook de Lowel-Light Caselite 4 leent zich voor gebruik in de studio én op locatie. Het armatuur biedt ruimte voor vier 55W buizen, van kunstlicht of daglicht. Achterop het armatuur kunnen de lampen in- en uitgeschakeld worden om de intensiteit en/of de kleurtemperatuur van het licht te veranderen. De Lowel-Light Caselite 4 is ideaal voor bijvoorbeeld tv-makers en fotografen die overal eenvoudig een lichtopstelling moeten kunnen plaatsen. Bij de Lowel-Light Caselite 4 Daylite Kit zitten onder andere de Caselite 4, vier daglichtbuizen of vier kunstlichtbuizen, een stevige case en een statief.

Meer informatie…

In de volgende blogpost gaan we uitgebreid in op Plasma en HMI licht.

Continulicht voor foto- en videografie en film - deel 3

HMI- en Plasmalicht

Met ISO-waarden tot in de miljoenen, een 4K-filmfunctie en tientallen megapixels, vormen moderne camera's een krachtiger instrument dan ooit. De kracht van traditioneel flitslicht is dan ook geen vereiste meer voor goede studiofoto's, waarmee de deur naar continulicht is geopend. Maar wat zijn precies de voordelen, welke soorten zijn er en wat moet je weten voordat je in de wereld van deze constante lichtbron stapt? BBP Light helpt je op weg met deze driedelige blogpost over de verschillende voordelen, lichttypes en merken.

In de voorgaande twee blogposts hebben we de voordelen van continulicht en de meest gebruikte lichttypes besproken. In de deze derde en laatste blogpost bespreken we HMI- en plasmalicht, twee minder voor de hand liggende lichttypes, die zich vooral lenen voor grotere foto- en videoproducties.

HMI-licht

De afkorting HMI staat voor Hydrargyrum Medium-arc Iodide, wat impliceert dat de lamp op een speciale wijze het licht tot stand brengt: het lijkt heel sterk op ‘natuurlijk zonlicht’. Dit heeft als gevolg dat het licht zelfs dezelfde schadelijke UV-straling afgeeft, bij een goed HMI armatuur is een UV-coating aanwezig om de schadelijke UV-straling te minimaliseren.
Daarbij is HMI-licht ook zeer sterk, zeker in vergelijking met het eerder besproken halogeenlicht: een HMI-armatuur van 2500 Watt produceert het equivalent aan lichtsterkte van een 10.000 Watt halogeenarmatuur. Zeker voor de grotere producties is deze stroombesparing van belang, gecombineerd met de sterke kracht van HMI.
Vooral voor buitengebruik is HMI-licht ideaal, aangezien het standaard mooi en fel daglicht produceert (van rond de 5600K). Zelfs bij filmen of fotograferen in de volle zon kan HMI-licht prima dienen als bijvoorbeeld invullicht of rimlicht. Wel moet er goed worden nagedacht bij de aanschaf ervan: HMI-armaturen zijn relatief prijzig en minder flexibel dan bijvoorbeeld een led-armatuur.

Dedolight DLH1200D


Voor grote producties is de DLH1200D HMI-armatuur ideaal. Dit armatuur gebruikt twee lenzen in combinatie met een spiegel om zo efficiënt mogelijk het licht te sturen over een zeer breed oppervlak. Het armatuur geeft een vermogen van 1200W en gebruikt asferische lezen. Een groot voordeel van de Dedolight DLH 1200D is dat dit armatuur spatwaterdicht is, en daardoor makkelijk in de regen kan worden ingezet. Uiteraard worden ook de kleuren zeer accuraat weergegeven en is het armatuur voorzien van een efficiënt passief koelsysteem. In vergelijking met andere HMI-lampen produceert de DLH1200D tot slot relatief weinig UV-straling.

Lees meer…

Plasma-licht

Verwant aan HMI-licht is plasmalicht, dat ook op een speciale wijze licht produceert, dat relatief weinig stroom vereist. Het belangrijkste voordeel van plasma-licht voor foto- en videografen: het licht is volledig flikkervrij. Elk ander type licht produceert tot op zekere hoogte een flikker-effect in de videobeelden bij een bepaald aantal beelden per seconde. Hoewel kwaliteitsarmaturen van andere lichtsoorten vrijwel geen flikker produceren bij de gebruikelijke hoeveelheid beelden per seconde, is plasmalicht daadwerkelijk honderd procent flikkervrij bij elke hoeveelheid. Dit zorgt ervoor dat het licht ook geschikt is voor extreme slow-motion, waarbij met duizenden beelden per seconde wordt gefilmd.

Slow Motion Video

Tot slot staat plasma-licht bekend om de zeer accurate kleurweergave.

Hive Bee Plasma Flood



De Hive Bee Plasma Flood is een goed voorbeeld van een zeer degelijk plasma-armatuur. Deze gebruikt slechts één plasmalamp, die een breed licht produceert met een stralingshoek van 100 graden. Ook is de kleurtemperatuur instelbaar tussen de 4600 en zeer hoge 7000 Kelvin. Tot slot is de Hive Bee Plasma Flood relatief compact: deze weegt slechts 5kg, waarbij er uiteraard ook nog aansluitpunten zijn voor allerlei accessoires, zoals softboxen om het licht te verdelen.

Lees meer…